Vector – Ett genomtänkt koncept

Vector är ritade från vitt papper – inga modifieringar av äldre båtar.
Skroven är designade med den samlade erfarenheten från Petter Håkansons ritbord.

Listan på referenser är lång och Petters design har rönt framgångar nationellt och internationellt bl a genom Dockstavarvets patrull- och stridsbåtar. Expertis på området har också gjort Petter till en internationell auktoritet på snabbgående vattenjetbåtar.

Sjöegenskaper

Prioriteringen har varit snabb och bekväm transport. Ett långt smalt skrov med djup V-botten går normalt bättre i sjön och kan hålla högre marschfart. Därför är exempelvis Vector 23, 2meter bred och har 24 grader V-botten.
Hög toppfart är roligt, men inte så intressant. Många båtar kan åka fort på plattvatten. Vector båtar fokuserar på en hög användbar fart, även i tuffare förhållanden.
En kursstabil båt är lättkörd och bjuder inte på några överraskningar i medsjö eller när man passerar svall. Med ett fylligt förskepp med bra bärighet minskar vi tendenser till att fören ”skär” i medsjö. Båten blir kursstabil.

Torra passagerare är gladare än blöta. Vector skroven har utlagda fribord för att skrovet ska slå ifrån sig sjön, ge en torr gång och säkrare sjöegenskaper

Ergonomi

Ergonomin är viktig och här hämtas erfarenheter från yrkesbåtar där långa pass vid rodret inte skall slita på besättningen.
Föraren i centrum, på vector 23 gäller det även bokstavligt, här sitter föraren i mitten för bättre båtbalans och överblick.
Det skall finnas gott om handtag och räcken att hålla sig i på båtar, det är självklart. Vi tycker dessutom att det skall gå att komma åt knappar och reglage i fart. Därför är exempelvis strömbrytarna rejäla med distinkta lägen för att slippa dra av på farten när du behöver komma åt en knapp.
Man sitter bra i en Vector. Vare sig det är på jockey säten eller våra fjädrande och dämpande proffsstolar, hanteras svall och grov sjö av något annat än din kotpelare.

Funktionell design

Relativt sett har vi nog en minimalistisk syn på design: Har det ingen funktion så är det inte med.
Därmed inte sagt att räckverk, radarbågar och annat behöver se illa ut. Vi strävar mot snyggt, tidlöst och funktionellt.
Elektroniska sjökort och stora skärmar är ett vanligt tillval idag även på mindre båtar. Våra instrumentpaneler ger plats åt skärmar för fast montering på 12 – 17 tum.
Normala fritidsbåtar som framförs försiktigt kan ta en del genvägar i konstruktionen. Om du använder båten mer och kanske utmanar båten i högre fart, då bör du försäkra dig om att båten håller. Vector båtar är dimensionerade för yrkesbruk med många driftstimmar i hög fart.

Installationer

El och vatten är en knepig kombination. Därför är det extra viktigt med bra elsystem på båtar. Vi använder beprövade komponenter med mycket god kvalitet och överdimensionerar gärna för att ge extra marginal.
Elsystemen är grövre och bättre kapslade för att ge hög driftsäkerhet.

Vilken drivlina passar bäst?

Diesel och vattenjet

Vattenjet har många fördelar och är roligt att köra med sina överträffade manövreringsegenskaper i hamn och förmågan att stanna på 2 båtlängder från full fart. Vattenjetaggregatet är en relativt enkel konstruktion med få rörliga delar, det ger en bättre driftsäkerhet och lång livslängd. Flera gånger längre livslängd än t.ex. ett drev.
Med ett vattenjetaggregat finns det ingenting som sticker ut under båten och inget som kan skadas av stenar under vattnet eller flytande bråte.
Vattenjet är skonsamt för motorn eftersom en jet alltid ger samma belastning på motorn, oavsett fart eller last i båten.
Ett jetaggregat är jämförbart med propeller i både fart och bränsle ekonomi när jetten får arbeta på marschvarv. Slår man av på trotteln så sjunker jettens effektivitet fort. Att åka på ”halv gas” är därför inte så bränsleekonomiskt med vattenjet.
Vattenjet är en optimal lösning när man behöver manövreringen, grundgåendet och de många problemfria driftstimmarna.

Diesel och drev

Dieselmotorer har utvecklats mycket under senare år. Nu är motorerna lättare och man tar ut mer effekt än tidigare. Det gör att dieslar är ett fullgott alternativ till bensin V8or även för lite snabbare båtar. Vridmomentet och orken är överlägsen bensinalternativen och bränsleförbrukningen är generellt lägre än på jämförbar bensinmotor.
Att få ner tyngden av motorn långt ner i skrovet gör båten trygg och stabil både i hamn och till sjöss.
Dieselmotorn kostar mer än utombordare i inköp men har också ett högre andrahandsvärde, lägre bränsleförbrukning och ger flest driftstimmar.

Utombordare

Dagens utombordare är riktigt fina maskiner. Tysta, starka och bränsle effektiva. Borta är de bluddrande, blårökande gamla 2-taktarna.
Åker du båt på vintern har utombordaren dessutom fördelen att inte vara känslig för kyla. En inombordare behöver underhållsvärme för att inte frysa sönder på vintern, det slipper du med en utombordare.
Utombordare ger mest fart för pengarna, väger mindre, är billigare i inköp och är snabbare att installera än t.ex. en dieselmotor. Den senaste generationen utombordare håller också längre än sina föregångare och känns idag som det mest ekonomiska alternativet för alla som inte har extremt många gångtimmar per år.